Evangelisatie manieren

Zoek je inspiratie om te evangeliseren, of ben je benieuwd naar manieren van evangeliseren waarbij wij hebben ervaren dat ze werken in de praktijk? Lees dan hieronder verder.

Beeld-evangelisatie

Je kent vast wel de uitspraak één Beeld zegt meer dan 1000 woorden. De kracht van het gebruik van beelden is om met de boodschap van Jezus direct iemand zijn hart te raken zonder dat het verstand zich ermee gaat bemoeien. Beeld evangelisatie zie je in de praktijk bijvoorbeeld terug in de vorm van kunst of foto’s die mensen kunnen raken.

Praktisch gezien kan je bijvoorbeeld een schilderij of print kopen voor iemand wanneer God dit op je hart legt en als cadeau geven aan iemand in je omgeving die nog niet in Jezus gelooft. Door het beeld kan iemand aangeraakt worden en zo Jezus gaan zoeken en volgen.

Hieronder zie je een mooi voorbeeld van een schilderij van Wilma Hartog. Het schilderij gaat over de glorie van God die de aarde zal overstromen. De verschillende kleuren voor de verschillende manieren/vormen waarin dit zal gebeuren.

Traktaten uitdelen

Iedere Nederlander vind het over het algemeen leuk om gratis dingen te krijgen. Traktaten kunnen mensen uitnodigen en/of aan het denken zetten om Jezus te gaan zoeken. Traktaten kunnen bijvoorbeeld flyers, kaartjes of andere goodies zijn met een boodschap erop. Traktaten zijn gemakkelijk uit te delen aan vrienden, kennissen of mensen op straat. Het voordeel van het uitdelen van traktaten is dat je snel veel mensen de boodschap van Jezus kan meegeven.

Traktaten kan je eenvoudig bestellen via de volgende link: https://evangelisatie-materiaal.nl/evangelisatie-traktaten/

 

Straat-prediking

Het kan krachtig zijn om de boodschap van Jezus te prediken, bijvoorbeeld op straat. Niet met de insteek om mensen die niet geloven te veroordelen maar om mensen op Jezus te wijzen. Door prediking in publieke ruimtes is het mogelijk om veel mensen te bereiken met de woorden van Jezus en bovendien is het ook mogelijk om vanuit de prediking vruchtbare gesprekken aan te gaan met mensen die kunnen leiden tot bekeringen. 

Een mooi voorbeeld van effectieve straat-prediking is te zien onder het Youtube kanaal van Christ’s forgiveness ministries. Hieronder tref je een video van een prediking als voorbeeld.

 

De goede personen test

De goede personen test is een test die je op straat of in publieke ruimtes kan afnemen bij mensen. Je stelt dan verschillende vragen aan mensen met als uiteindelijke doel met mensen in te laten zien dat ze niet zo goed zijn als ze denken dat ze zijn (iedereen zondigt..) en dat bekering nodig is om uiteindelijk na de dood niet voor eeuwig zonder God te zijn. Mensen kunnen middels de goede personen test zodoende tot besef komen dat ze echt Jezus nodig hebben en zich bekeren tot Jezus.

Hieronder kan je een leerzame video bekijken waarin in een interviewvorm de goede personen test aan bod komt.

Flashmob

Een flashmob is ook een creatieve en inspirerende manier om het evangelie te delen. Je komt dan met een groep samen in een openbare ruimte om het evangelie op een bepaalde manier te delen. Een flashmob trekt meestal veel aandacht wegens het ongebruikelijke of zeer onverwachte maar inspirerende karakter. Hieronder kan je een voorbeeld bekijken van een Flashmob in de hal van de Tweede kamer die plaatsvond op 16 september 2015 tijdens de algemene beschouwingen.

Treasure Hunting

Bij Treasure Hunting bid je zelf of samen met een groep specifiek voor het evangeliseren aan wie je een woord van God mag doorgeven voor het evangeliseren. Je gaat op zoek naar schatten (woorden van God) die je met mensen kan delen. Zo kan God bijvoorbeeld spreken dat je een meneer van 50 jaar zal tegenkomen, met bruin haar, een blauwe jas en dat meneer last heeft van een nieraandoening (persoonlijke kenmerken). En vervolgens kan God tegen een ander persoon in de groep tijdens het bidden een specifiek woord openbaren. Wanneer iemand in de groep deze persoon tijdens het evangeliseren treft en het woord van God deelt dan zie je vaak dat dit echt binnenkomt bij de persoon in kwestie en de persoon in kwestie hierdoor tot Jezus kan komen. Treasure Hunting kan je zien als profeteren: eerst bidden voor woorden die God wil spreken tegen een persoon en de later de woorden delen met de betreffende persoon. Wanneer je specifieke woorden van God deelt zal er natuurlijk kracht van uitgaan! Daarom is het altijd weer bijzonder om te zien hoe mensen reageren op specifieke woorden die voor hen heeft.

Healing station & Glorie stoel

Je zet bij deze evangelisatievorm een banner op straat met daarvoor een stoel. Op de banner staat Healing station met daaronder een pijl naar beneden en de tekst ‘Depressies? Rugklachten? Kwalen? Zorgen? Neem dan plaats op de stoel. Je kan dan vlakbij de banner staan om mensen die blijven staan kijken (geïnteresseerd lijken te zijn) aan te spreken en te vragen of je voor ze kan bidden. Mensen kunnen vervolgens simpelweg op de stoel gaan zitten waarna er gebeden voor ze kan worden in Jezus naam.

Prayerstation

Ook hierbij is sprake van een banner of bord met daarop Prayer station en/of Bidden helpt.
Bij het station kan je staan en vervolgens bidden en in gesprek gaan met mensen die erop af komen.

 

 

 

 

Ben je zelf enthousiast geworden over evangelisatie en wil je evangeliseren?

Doe dan mee met een FlowRisen evangelisatie event of bekijk evangelisatie tips.

 

nl_NLNederlands

Pin It on Pinterest

Share This
FlowRisen

FlowRisen

Live life to the full with Christ.

I will be back soon

FlowRisen
Hi! Welkom op de website van flowrisen. Wil je contact met ons opnemen per chat, stuur ons dan een berichtje via facebook. Je gaat direct naar onze facebook pagina via de onderstaande knop.
Messenger